Tüketici hakları konusunda araştırmalar yapan İngiliz şirketi Which’ten uzmanlar akıllı aygıtların bir hesap oluşturmak için hangi bilgilere gereksinim duyduğunu, uygulamalarının hangi data müsaadelerini talep ettiğini ve pazarlama şirketlerinin insanların hangi aktiflikleri izlediğini inceledi.
EV ALETLERİNİZ SİZİ GÖZETLEYİP BİLGİLERİNİZİ BÜYÜK ŞİRKETLERLE PAYLAŞIYOR
Bugün İngiliz medyasının geniş yer ayırdığı araştırmaya nazaran akıllı hoparlörler, kapı zili kameralarından tutun televizyon ve çamaşır makinelerinize kadar tüm akıllı aygıtlarınız sizi gözetliyor ve bilgilerinizi Google, Amazaon,Facebook ve TikTok üzere büyük teknoloji firmaları ile paylaşıyor.
Araştırma bugün İngiltere’nin en çok konuşulan konusu oldu. İngiliz basını haberi ‘Çamaşır makineniz bile sizi gözetliyor’ başlığı ile okuyucularına sundu.
Firmaların bu bilgileri reklamlarda uygun amaç kitleyi seçmek için kullandığına inanılıyor.
ANDROİD APPLE’A NAZARAN DAHA FAZLA BİLGİ TOPLUYOR
Which tarafından elde edilen bilgilere nazaran akıllı mesken aletlerinin üreticileri, aygıtların çalışması için gerekenden çok daha fazla bilgi topluyor.
Güvenlik kameraları, akıllı hoparlörler, kapı zili kameraları üreten Google Nest akıllı mesken eserlerini kullanan kullanıcılar ANDROİD işletim sistemli telefonlarından büyük oranda pozisyon bilgisi paylaşırken, aygıtlarına APPLE ile bağlandıklarında daha az bilgi toplanıyor.
Which araştırmasında ek bilgilerin neden toplandığının bilinmediğini vurgulayarak “Google’ın birincil işi reklam ve pazarlama iken Apple şu anda donanım satmaya odaklanmış durumda.” tabirlerini kullandı.
AKILLI HOPARLÖR DATALARI META İLE PAYLAŞILIYOR
Akıllı hoparlörlerin sırf siz istediğinizde dinleme yapması gerekiyor, lakin data toplama her vakit bu kadarla hudutlu kalmıyor. Örneğin, Bose marka akıllı hoparlörler kullanıcı bilgilerini Facebook’un ana şirketi Meta ile paylaşıyor.
Araştırma ayrıyeten akıllı kameralar ve kapı zillerinin açık orta en faal izleme yazılımına sahip olduğunu ve elde edilen bilgilerin TikTok’un yanı sıra Pangle, Huawei, Google ve Meta ile de paylaşıldığını öne sürüyor.
AYARLAR OTOMATİK OLARAK AYARLANMIŞ HALDE GELİYOR
Akıllı aygıtların otomatik ayarlarında casusluk ve izleme fonksiyonlarının varsayılan olarak ayarlandığına dikkat çeken Which, tüketicilerin bu ayarları değiştirebileceğini lakin bu durumda da birtakım özelliklerin çalışmaya bileceğine dikkat çekti.
Şirket buna örnek olarak birçok akıllı televizyon markasının ‘erişim izni’ isterken ‘tümünü kabul et’ seçeneğini kullandığını, kimi markaların ise müşterinin ismi, doğum tarihi, e-postası, telefon rehberi, pozisyonu ve telefon numarası dahil çok fazla dataya ulaştığını belirtti.
İNSANLAR EN ÇOK HANGİ DATALARIN PAYLAŞILMASINDAN TASA EDİYOR?
Which tarafından yapılan bir anket, insanların paylaşılmasından en çok telaş duydukları dataların rehberleri ve art plandaki pozisyonları olduğunu ortaya koydu. Bunu fotoğraflar, telefon numarası izledi.
“FİRMALAR GEREKSİNİM DUYDUĞUNDAN DAHA FAZLA VERİ TOPLAMAMALI”
Avrupa Birliği Genel Data Muhafaza Yönetmeliği (GDPR) kapsamında şirketler topladıkları bilgiler ve bu bilgilerin nasıl işlendiği konusunda şeffaf olmak zorunda.
Which siyaset yöneticisi Rocio Concha yaptıkları araştırma ile ilgili açıklamasında ‘Firmalar sundukları hizmeti sağlamak için gereksinim duyduklarından daha fazla bilgi toplamamalıdır.’ ikazında bulundu.
Which tüketici hakları konusunda farkındalığı artırarak ve bağımsız tavsiyeler sunarak mal ve hizmetlerin satın alınmasında şuurlu tüketici seçimini teşvik eden bir Birleşik Krallık markasıdır.