Enflasyonla çaba için atılan nakdî sıkılaşma adımlarıyla kredi muslukları kısılıp, yüksek faizle krediye erişimin zorlaştığı ortamda, yıl bitmeden bilanço maksatlarını tutturmak isteyen bankalar, rotayı yeni müşterilere çevirdi. Dünya gazetesinden Hamide Hangül’ün haberine nazaran dijital ve taşınabilir kanal üzerinden birinci kere banka müşterisi olacak tüketicilere taksitli nakit avans, kredi kartına 2.500 TL’ye kadar nakit puan ve 3 ay ertelemeli kredinin yanı sıra, faizsiz nakit avans kullanımı 55 bin liraya kadar yükseltildi.
6 AYA KADAR UZADI
Geri ödemelerde ise vade mühleti 6 aya kadar uzadı. Böylece yüksek kredi maliyetinden ötürü bankalardan uzaklaşan tüketiciler, sıfır faizli cazip tekliflerle tekrar şubelerin yolunu tutuyor. Bankalar da otomatik ödeme talimatından maaş hesabına, sigortadan, kredili mevduat hesabına kadar akarı olan çeşitli süreçleri önerebileceği yeni müşteri portföyünü bu sayede genişletme imkanı buluyor. Kesimin, yıl sonuna kadar geçerli kampanyaları, ferdî müşteriden esnafa kadar yaklaşan yeni yılda acil nakit gereksinimlerinin karşılanmasını hedefliyor.
“SIFIR FAİZLİ KAMPANYALARA İLGİ ÇOK”
Bankacılık etraflarından edinilen bilgilere nazaran, faizsiz nakit gereksinimlerini karşılamak isteyen tüketiciler, bankaların kampanyasına ağır ilgi gösteriyor.
Dijital kanallar ve taşınabilir üzerinden çok sayıda müracaat aldıklarını belirten bankacılar, binlerce kişinin yeni müşteri portföylerine katılabileceğini, yalnızca emekli maaşını taşımak için verilen promosyonda bile 70-80 bin kişinin bankalara müracaatta bulunduğunu lisana getirdi. Bir bankacı, “Tüketicilerin sıfır faizli kampanyalara ilgisi çok yeterli, kredi talebi arttı.
MÜŞTERİ KAZANMA HEDEFİ
Üstelik banka şubesine gitmeden dijital ve taşınabilir kanallar üzerinden müracaat yapabiliyor. Online olarak da biri kendisine yardımcı oluyor” dedi. Kampanyalarla yılın, güçlü bilançolarla kapatılmasının hedeflendiğine işaret eden bankacılar, bu noktada yeni müşteri kazanmanın hedeflendiğini, kampanyaların da buna yönelik olduğunu vurguladı.
Bankaların için artık en bedelli müşterinin çok sayıda eser ve hizmet alan tüketiciler olduğunu lisana getiren bankacılar, “Artık mevduat getirdikten sonra parasını çekip çabucak giden değil, bankadan kredi, kredi kartı, fatura, otomatik ödeme talimatı, sigorta primi ödemesi üzere çok sayıda hizmet alan, akarlı süreçlerde tüketiciler daha çok değer kazanıyor” diye konuştu.
Bankadan daha çok eser ve hizmet alan müşterilerin kredi çekmek istediğinde kredi skorunun da yüksek olduğuna işaret eden bankacılar, “Eğer çok fazla bankacılık süreci alıyorsa daha düşük faizle kredi çekip, daha yüksek fiyatta kredi kullanabiliyor” dedi.
SIFIR FAİZLİ KAMPANYALARA AĞIR İLGİ
Sıfır faizli kampanyalar tüketicilerden ağır ilgi görürken, bankaların kampanyasız kredi faizleri yüzde 38,3 ile yüzde 74,3 ortasında değişiyor. Merkez Bankası bilgilerine nazaran, bankacılık dalında TL gereksinim kredisi faizi yıllık yüklü ortalama yüzde 69,7, KMH dahil yüzde 74,34, taşıt yüzde 38,33, konut yüzde 41,11, ticari kredide ise yüzde 61,23 düzeyinde bulunuyor.
Söz konusu yüzde 69,7 muhtaçlık kredisi son 10 haftada 1,32, KMH dahil muhtaçlık kredi yüzde 0,12, taşıt 4,26, konut 0,65 puan düşerken, ticaride 0,49 puan artış gösterdi. 23,2 milyar TL’lik sıçrama Faiz oranları yüksek olsa da TL krediler son haftalarda yükseliş eğiliminde. Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu datalarından yapılan derlemeye nazaran, 13 Aralık – 29 Kasım aralığındaki son iki haftada tüketici kredileri 36 milyar TL, 6-13 Aralık’ı kapsayan son bir haftada ise 27,8 milyar TL artışla 1 trilyon 978 milyar TL’yi aştı.
SON BİR HAFTADA 23,2 MİLYAR TL ARTIŞ
Bu fiyatın 503,8 milyar TL’si konut, 75,45 milyar TL’si taşıt ve 1 trilyon 399 milyar TL’si muhtaçlık kredilerinden oluştu. Kelam konusu muhtaçlık kredileri ise son iki haftada 28,1 milyar TL, son bir haftada ise 23,2 milyar TL artış gösterdi. Böylece 6-13 Aralık’taki son bir haftada büyük sıçrama yapan muhtaçlık kredileri, 29 Kasım-6 Aralık’ı kapsayan geçen bir haftalık periyotta 4,9 milyar TL artış göstermişti.
NAKİT AVANS YARIŞI: HANGİ BANKADA NE KAMPANYA VAR
İş Bankası: İşCep’ten 3 ay ertelemeli kredi, ayrıyeten 25 bin TL’ye kadar yüzde 0 faizli taksitli nakit avans ile 30 bin TL’ye varan yüzde 0 faizli ek hesapla toplam 55 bin TL’ye kadar nakit avans.
Garanti Bankası: Mobilden müşteri olanlara 25 bin TL’ye varan faizsiz kredi ve 25 bin TL’ye varan yüzde 0 faizli taksitli nakit avansla toplam 50 bin TL’ye kadar nakit için 6 aya kadar vade imkanı sunuluyor.
Akbank: Mobilden banka müşterisi olanlara, yüzde 0 faizli 25 bin TL’ye varan 3 ay vadeli taksitli arta para ve 25 bin TL’ye varan yeniden 3 ay vadeli taksitli avansla toplam 50 bin TL’ye varan faizsiz nakit imkanı.
QNB: Mobilden yeni müşteri olanlara 6 ay vadeli 20 bin TL gereksinim kredisi ve 3 ay vadeli 25 bin TL taksitli nakit avans.
Ziraat Bankası: Ziraat Mobil’den müşteri olanlara 5 bin TL Bankkart Lira imkanı sunuyor. Banka POS’undan yapılan tek seferde 2.500 TL ve üzeri alışverişte 500 TL, toplam 5.000 TL Bankkart Lira ikram ederken, fiyatsız havale ile yüzde 50 indirimli fast sunuyor.
TEB: Birinci defa TEB müşterisi olanlar için TEB kredi kartlarına 25 bin TL’ye kadar yüzde 0 faizle taksitli nakit avans imkanı sunuyor.
Denizbank: Cepten yeni müşterilere özel, 25 bin TL’ye varan taksitli nakit ve 10 bin TL’ye varan yüzde 0 faizli kredi imkanı sunuyor. Kelam konusu kampanya TROY kredi kartlarında geçerli olacak.
Yapı Kredi: Aylık yüzde 4,03 vade farkıyla 36 aya kadar 50 bin TL yılbaşı kredisi sunuyor.