MEB genelgeyi tüm illere gönderdi… Eğitim 9 Eylül’de başlıyor


ANKARA (İGFA) – Millî Eğitim Bakanı Yusuf Tekin imzasıyla yayımlanan “2024-2025 eğitim ve öğretim yılına ait iş ve işlemler” bahisli genelgeye nazaran, öğretmenlerin mazeret ve isteğe bağlı yer değişikliği süreçleri bu ay içinde gerçekleştirilecek. Böylelikle eğitim öğretim yılının başlangıcıyla yönetimci ve öğretmenlerin yer değişikliği süreci tamamlanacak. Ayrıyeten karar alma sistemlerini odağına yerleştirilen kurul/zümre toplantılarının yapılması için gerekli tüm hazırlıklar evvelden planlanarak süreç titizlikle yürütülecek.

“Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli” öğretim programları 2024-2025 eğitim öğretim yılında okul öncesi, ilkokul 1, ortaokul 5, ortaöğretim hazırlık ve 9. sınıf seviyelerinde uygulanacak.

“Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli” kapsamında öğretim programları, eğitici eğitimleri, öğretmen eğitimleri, ders kitapları, öğretim gereçleri, ölçme, izleme ve kıymetlendirme süreçleri üzere bahisleri içeren ek genelge ayrıyeten yayımlanacak. Modelle ilgili iş ve süreçler ilgili genelge kapsamında yürütülecek. Türkiye’nin kalkınması ve refahına katkı sunması hedefiyle hazırlanarak 10 Ağustos’ta Cumhurbaşkanlığı Genelgesi’yle yürürlüğü giren Mesleksel ve Teknik Eğitim Siyaset Belgesi’yle ilgili valiliklerce gerekli önlemler alınacak.

ÖĞRENCİ KAYDINDA KAYIT PARASI FİYATI ALINMAYACAK

Genelgeye nazaran, bu yıl mesleksel ve teknik Anadolu liseleri bünyesinde birinci kere açılacak ortaokullar, okulun fiziki kuralları ile bölgenin ortaokul muhtaçlığı doğrultusunda planlanacak. Eğitim ortamlarının ve fiziki şartların belirlenmesinde pedagojik prensipler gözetilerek ilgili genel müdürlüğün uyumuyla çalışmalar yürütülecek.

Okullarda sağlıklı ve inançlı bir eğitim öğretim ortamı oluşturulması için okulların/kurumların eğitime hazırlık, bakım, tamirat ve paklık çalışmaları il/ilçe ulusal eğitim müdürlüklerince hiçbir okul/kurum ihmal edilmeyecek halde saha ziyaretleri yapılarak tekrar gözden geçirilecek ve varsa eksiklikler tamamlanacak.

Öğrenci kayıtları esnasında kayıt parası yahut öteki isim altında mecburî fiyat alınmayacak. Bu üslup uygulamalara dair şikâyetlerin valilikler tarafından acilen kıymetlendirilmesi ve gerekli süreçlerin yapılması sağlanacak.

İl ulusal eğitim müdürlüklerince öğretmenlerin misyon yaptığı ilçelerde, alanında öğretmen ihtiyacı varken başka bir ilçede yer alan eğitim kurumlarına zarurî bir mazereti olmaksızın muhakkak görevlendirme yapılmayacak. Kontratlı öğretmenlere öğretmenlik görevi veya eğitim kurumu yöneticiliği dışında vazife verilmeyecek. Ayrıyeten ilçede norm takım fazlası öğretmen bulunan alanlarda ders fiyatı karşılığında öğretmen görevlendirilmemesi hususunda gerekli ihtimam gösterilecek.

İlkokul 1 ve ortaokul 5. sınıflara kaydı yapılan yahut bu sınıflara nakil olan öğrencilerden ilkokul bünyesinde bulunanların şube ve sınıf öğretmenlerinin ortaokul kademesinde olanların ise şubelerinin e-Okul üzerinden elektronik ortamda belirlenmesi sonrasında yürütülecek iş ve süreçler merkezi olarak gerçekleştirilecek.

Eğitim ve öğretim yılı içinde sınıf mevcutlarında azalma olması durumunda ilgili sınıf şubeleri kaynakların aktif kullanımının sağlanması maksadıyla gerekli önlemler alınarak birleştirilecek ve öğrencisi kalmayan şubeler kapatılacak.

SINIF ANNESİ UYGULAMALARINA MÜSAADE VERİLMEYECEK

Genelgeye nazaran, Bakanlıkça fiyatsız dağıtımı yapılan kaynaklar dışındaki gereçlerin okullarda reklam ve tanıtımının yapılmaması, öğrencilere aldırılmaması ve velilere maddi külfet oluşturacak uygulamalardan kaçınılması konusunda valiliklerce gerekli önlemler alınacak.

Millî Eğitim Bakanlığına bağlı resmî ve özel okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve lise öğrencilerinin kılık ve kıyafetlerine dair yöntem ve temellere riayet edilmesine; öğretmen, yönetici ve okul çalışanlarının kıyafetlerinde öğrencilere rol model olmasına, öğretmenlik mesleğinin ve eğitim kurumlarında çalışmanın gerektirdiği hal ve davranışların ehemmiyetine hassasiyet gösterilecek.

Devamsızlık yapan öğrencilerin velilerine yapılacak tebligat süreçleri, ilgili mevzuat kararları doğrultusunda posta, e-posta ve/veya bilişim araçlarıyla yapılacak; sınıf tekrarı riski olan öğrencilere yönelik tedbire, müdahale ve yönlendirme kurulu kurularak gerekli iş ve süreçler yürütülecek.

Seçmeli derslerin öğrencilerin ilgi, yetenek ve isteklerine nazaran tercih edilmesi ve e-Okul sistemine işlenmesi için gerekli tedbirler alınacak. Bakanlığın yeni periyotta uygulamaya koyacağı faaliyetler ile okulda yürütülen çalışmalar hakkında dijital veli bültenleriyle daima ve nizamlı olarak veliler bilgilendirilecek. Eğitim öğretim kurumlarında sınıf annesi ve gibisi isimler altında uygulamalara müsaade verilmeyecek.

Yeni eğitim öğretim yılında kıymetli önceliklerden biri de ailelerin, öğrencilerin akademik ve toplumsal gelişim süreçlerine katkılarının artırılması olacak. Bakanlık, yeni periyotta uygulamaya koyacağı faaliyetler ile okulda yürütülen çalışmalar hakkında dijital veli bültenleri ile daima ve sistemli olarak velileri bilgilendirecek. Hayat Uzunluğu Öğrenme Genel Müdürlüğünce başlatılan aile okulu çalışmaları başta olmak üzere okul açılışı, veli toplantısı üzere faaliyetlerde, eğitimde velilerin ve aile ortamlarının ehemmiyetine vurgu yapan EBA’daki görüntü ve dijital içeriklerden yararlanılacak.

Velilerin okul ziyaretleri ve öğretmenlerle görüşmelerinin nitelikli, tertipli ve sağlıklı olması için geçen yıl olduğu üzere bu yıl da okul idaresi tarafından planlamalar yapılacak. Bu ziyaretler, eğitim öğretim faaliyetlerini aksatmayacak formda Bakanlığın Okul Randevu Sistemi üzerinden yürütülecek. Planlanan yüz yüze yahut çevrim içi görüşme ve toplantılar dışında, velilerin okul içinde bulunmamaları konusunda gerekli önlemler alınacak.

Resmî ve özel okullarda düzenlenen toplumsal aktifliklerin Ulusal Eğitim Temel Kanunu’nda belirtilen genel ve özel maksatlara uygun olmasına riayet edilecek; ulusal ve manevi pahalara ters, öğrencilerin psikososyal gelişimine katkı sağlamayan aktiflik ve kutlamalar yapılmayacak. Öğrencilerin seçtiği kulüpler, katıldığı bilimsel, toplumsal, kültürel, sanatsal ve sportif etkinlikler, toplum hizmeti çalışmaları, toplumsal sorumluluk programı faaliyetleri eğitim ve öğretim yılı boyunca e-Okul İdare Bilgi Sistemi’nde yer alan “Sosyal Aktiflik Modülü”ne işlenecek.

Özellikle temel eğitim kademesinde oyunun eğitim kıymeti, ruhsal ve sosyolojik fonksiyonu, nesiller ortasında kültür transferine katkısı, kişilik inşasına tesiri, adabımuaşereti doğal yollarla kazandırma tarafıyla gerçekleşen paha transferi boyutu vb. konular da dikkate alınarak öğrencilerin oyuna yönlendirilmesi sağlanacak. Bu bağlamda, Bakanlıkça hazırlanan Yüz Yüze 100 Çocuk Oyunu ile Sağlıklı Okul Bahçelerinde Eğleniyoruz (SOBE) kitaplarından yararlanılacak. Okullar açılmadan evvel okul bahçelerindeki oyun alanları, oyun görselleri ve oyun çizgileri gözden geçirilerek eksikler tamamlanacak.

Okullarda öğrencilerin düzeyine nazaran paklık, obeziteye karşı hassaslık, istikrarlı ve sağlıklı beslenme alışkanlığının geliştirilmesi ve fizikî aktivitelerin teşvik edilmesi, afet farkındalığı, birinci yardım, trafik kültürü, bağımlılık ve şiddetle gayret bahislerinde farkındalık sağlayacak etkinliklere yer verilecek.

Bakanlık ile Türk Standartları Enstitüsü (TSE) iş birliğinde hazırlanan Eğitim Kurumlarında Hijyen Koşullarının Geliştirilmesi, Enfeksiyon Tedbire ve Denetim Kılavuzu’na uygun olarak planlamaların yapılarak “Okulum Temiz” belgelendirme programının yıl boyunca uygulanmasına devam edilecek.

İklim değişikliği ve etraf problemlerine karşı farkındalık oluşturmak hedefiyle okullarda sürdürülebilirlik eğitimi ve uygulamalarının yaygınlaştırılmasına tartı verilecektir. Bu bağlamda, güç verimliliğini artırmak, kaynakları verimli kullanmak, çevreci okullar geliştirmek, gereksiz güç tüketimini periyodik olarak azaltmak amacıyla okulların “Yeşil Bayrak” ile tescil edilmesi için güç tasarrufu, güç izleme, su tasarrufu, atık idaresi, etraf şuuru eğitimi ve yeşil alanların artırılması vb. alanlarda farkındalık eğitimleri yapılacak.

SÜREÇ ODAKLI ÖLÇME VE KIYMETLENDİRME UYGULAMALARI BENİMSENECEK

MEB’in genelgesine nazaran, ilkokul 1. sınıf öğrencilerinin okuma ve yazmayı öğrenmelerine ait düzenlenmek istenen etkinlikler, okuldaki tüm 1. sınıf öğrencileri için ortak olarak mayıs ayının ikinci haftasından sonra planlanacak.

Öğrencilere çoktan seçmeli soruların yer aldığı kısa periyodik, hazır bulunuşluk, tarama üzere isimler altında hiçbir imtihan uygulanmayacak.

Sonuç odaklı ölçme ve kıymetlendirme yaklaşımı yerine, süreç odaklı ölçme ve kıymetlendirme uygulamaları benimsenerek öğrencilerin toplumsal ve akademik gelişimleri daima takip edilecek ve dersin içeriğine uygun kıymetlendirme araçları kullanılacak.

SINIFLARDA CEP TELEFONU BULUNDURULMAMA UYGULAMASINA DEVAM EDİLECEK

Öğrencilerin dijital imkânlardan yanlışsız bir halde yararlanmasına yönelik rehberlik çalışmalarına tartı verilecek. Evvelki yıl başlatılan öğrencilerin sınıf içinde cep telefonu bulundurmamalarına yönelik uygulamaya devam edilecek. Okul içinde dersleri aksatacak biçimde cep telefonu kullanılmamasına yönelik önlemler alınacak. Ödev ya da gibisi bilgilendirmelerde toplumsal medya uygulamalarının kullanımından kaçınılacak ve bu konuda öğrencilere ve velilere gerekli bilgilendirmeler yapılacak.

ÖĞRENCİLERİN MARİFETLERİ ORTAYA ÇIKARMASI SAĞLANACAK

Bu yıl birinci kez uygulamaya konulan “Zanaat Atölyeleri”, uygulama kılavuzu doğrultusunda yürütülecek, okulların açılmasıyla birlikte programın ortaokullarda tanıtılmasına ve ders dışı saatlerde istekli öğrencilerin atölyedeki faaliyetlere yönlendirilmesine itina gösterilecek.

AFET BÖLGESİNDEKİ ÖĞRENCİLERE YÖNELİK NAKİL UYGULAMASINA DEVAM EDİLECEK

Öte yandan afet bölgesindeki vilayetlerde ortaöğretim seviyesinde eğitim gören öğrencilerin eğitime erişimlerinin üst düzeyde sağlanabilmesi için ülke genelindeki okullara il/ilçe nakil komitelerince yerleştirilmeleri uygulamasına bu yıl Adıyaman, Hatay, Kahramanmaraş, Malatya, Osmaniye vilayetleri ile Gaziantep ilinin İslahiye ve Nurdağı ilçelerinde devam edilecek.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir